Fordele ved efteruddannelse
Hvorfor skal man byggeovenpå? Læs med og se fordelene for hhv. den faglærte og for virksomheden.
BYG OVEN PÅ DIN FREMTID
Som faglært har du et solidt fagligt fundament og er vant til at håndtere mange opgaver i hverdagen. Men måske har du svært ved at se dig selv blive ældre i dit nuværende job og vil gerne have nye kompetencer. Måske kan du ligefrem se dig selv i en rolle med større ansvar? Der er en lang række fordele ved at bygge oven på dit svendebrev.
- Du får større forståelse for dit fag, du vil nemmere kunne se helhederne i jobbet og vil typisk kunne håndtere mere komplekse opgaver.
- Uddannelse skaber nye jobmuligheder. Med ny viden kan du påtage dig nye ansvarsområder på specialist- eller ledelsesniveau, f.eks. som teamleder, værkstedsleder, kvalitetsansvarlig eller lagerchef.
- De værktøjer, du får på uddannelsen, kan du bruge i praksis fra dag et. Du vil formodenligt ret hurtigt opleve at stå i situationer, hvor din nye viden gør dig i stand til at se nye løsninger på praktiske problemstillinger i hverdagen.
- Nye kompetencer øger jobsikkerheden. Når du bygger oven på din faglighed, har du mere at tilbyde og bliver mere attraktiv på arbejdspladsen – og på arbejdsmarkedet i det hele taget. Det giver en større tryghed i hverdagen.
- Uddannelsen veksler mellem teori og praksis og er skræddersyet til faglærte som dig. Typisk tager undervisningen faktisk udgangspunkt i dine egne arbejdsopgaver og udfordringer, så du selv er med til at præge forløbet.
UDDANNELSE ER EN INVESTERING I FREMTIDEN
Har I dygtige faglærte i virksomheden, som I gerne vil give nye muligheder og større ansvar? Har I maskiner eller teknologi, der ikke udnyttes fuldt ud i dag, fordi medarbejderne ikke har kompetencerne? Kan du se nye markedsmuligheder, hvis virksomheden får tilført ny viden? Der er flere gevinster ved at investere i videreuddannelse af virksomhedens faglærte medarbejdere.
- Uddannelse gør medarbejderen dygtigere. Det giver ny viden og inspiration. Det øger effektiviteten. Det styrker virksomhedens konkurrencekraft.
- Uddannelse gør medarbejderen i stand til at møde øgede kundekrav. Med nye kompetencer kan medarbejderen løfte nye og mere komplekse opgaver. Det skaber øget kundetilfredshed.
- Uddannelse skaber fornyet arbejdsglæde. Det kan være med til at fastholde dygtige medarbejdere. Det reducerer behovet for dyre rekrutterings- og oplæringsprocesser. Og det smitter af på de øvrige medarbejdere.