Eksport og internationalisering
Lær at planlægge og gennemføre virksomhedens eksportsalg i praksis
Om Faget
På faget ‘Eksport og internationalisering’ lærer du, at tilrettelægge og gennemføre eksportsalget på både det strategiske, taktiske og operationelle niveau.
Endvidere får du kendskab til globaliseringens såvel som forskellige markeders karakteristika samt samspillet mellem personer med forskellig kulturel baggrund og udvikle bevidsthed omkring betydningen af dette i virksomhedens eksportarbejde.
• Globaliseringen og virksomheders internationaliseringsproces
• Kulturparametre og kulturforskelle
• Markedsanalyse og informationsindsamling
• Eksportparathed, eksportmotiver og eksportbarrierer
• Den overordnede eksportstrategi og go-to-market-strategier
• Eksportformer
• Den internationale værdikæde
• Valg og prioritering af eksportmarkeder
• Vurdering af målgruppe og identifikation af internationale kunder
• Eksport gennem agenter og distributører samt etablering af datterselskaber
• Risikostyring i eksportarbejdet
• Internationale salgs- og leveringsbetingelser og samhandelskontrakter
• Eksportsalgets planlægning og opfølgning
• International parametertilpasning
• Intern organisering af eksportsalget
• Eksportsælgeren og dennes rolle
• Kundemøder og forhandlinger på tværs af kulturer
• Internationale samhandelsorganisatione
Lignende fagmoduler
Operationelt indkøb
Lær at håndtere indkøb fra behovet er erkendt, til varen er leveret.
Læs mere om fagmoduletStrategisk indkøb
Lær at analysere mulighederne inden for indkøb, og læg en smart indkøbsstrategi.
Læs mere om fagmodulet